På söndagsmorgonen packade vi ihop och städade. Även den dagen var dimmig men till skillnad från gårdagens regn var det snö som föll! När bergen visade sig var de alldeles vita och där vi tidigare i veckan åt lunch hade det kommit en decimeter!

Vi fick skjuts ned till Schladming där vi tog bussen vidare mot Salzburg. Dagen före hade en känd artist vid namn Andreas Gabalier haft konsert för runt 30 000 personer i Schladming och alla skulle åka hemåt samtidigt som oss. Bussen blev nån timmer försenad men vi fick åka en lite mindre väg i en lite trängre dal vilket var fint att se. Väl i Salzburg bytte vi till en stadsbuss och åkte till vårt hotell och lämnade väskorna.

Efter det tog vi bussen in till centrum igen för att gå omkring och kolla runt! Vi gick upp mot fästningen och fick där en fin utsikt över Salzburg. Vi såg även Mozarts födelsehus när vi gick längst gatorna. Lite senare gick vi tillbaka en bit ch åkte upp till M32 som är en restaurang uppe på en höjd. Där tog vi en fika och jag tog en apfelstrudel för att få äta så mycket österrikiskt som möjligt. Å god var den!

Efter vi hade fikat klart och begett oss ned från kullen började vi snart bli hungriga och hittade en indisk restaurang där vi åt något gott innehållande ris och kyckling (se bild längre ned). Efter en god middag började vi gå mot bussen för att ta oss mot hotellet. Men efter vägen såg vi en skylt om en skybar och nappade på det. Det var ett fint hotell men eftersom det vanligtvis är billigare i Österrike var de lite dyrare priserna ungefär som hemma i Sverige. En god drink och välidgt fin utsikt för tredje gången den dagen fick avsluta kvällen innan vi åkte hemåt med bussen.

Tidigt nästa morgon åkte vi mot flygplatsen för att flyga hem till Sverige. Jag är så glad att jag tog mig ner och fick träffa alla människor och se så fina platser! Jag hoppas verkligen jag får besöka Ramsau igen och förhoppningsvis på vintern med skidorna i bagaget! Det var en supersnäll familj jag fick bo hos och det är väldigt tråkigt att nu få höra att Reinhard tidigare i veckan gått bort under en vandring i bergen. Han gjorde ett starkt intryck på mig och var speciell på ett väldigt bra sätt! Inte alla som bjuder med en främmande människa på biltur för att han ska få se sig omkring. Tänker på Reinhard och hans familj!

Kom ihåg de tidigare inläggen från Österrike:
Österrike – resan och ankomsten
Österrike – bergen
– Österrike – Schladming och pizza
– Österrike – sista dagen i Ramsau

Här kommer lite bilder från bland annat Salzburg:

Detta bildspel kräver JavaScript.