Nu till en tillbakablick på saker jag borde ha skrivit om tidigare. I oktober var Jens, Karl och jag till Nerja i södra Spanien för att ha det gott i värmen en vecka. Avfärd måndag från Arlanda, mellanlandning i München och landning i Málaga. Efter en busstur anlände vi i Nerja där vi fick hämtning av några bekanta till min morfar och bonusmormor då det är deras lägenhet vi lånade. Efter att ha packat in oss i lägenheten tog vi en tur ned på stan där vi åt en god pizza och utforskade stränderna i mörkret. Dagen därpå begav vi oss ned till tisdagsmarknaden där avsaknaden av frukost visade sig i sockerfall och akutbesök på den närliggande minibutiken som kallats “hål i väggen”. En god baguette senare begav vi oss ned mot stranden och de för dagen stora vågorna som var riktigt roliga att tumla omkring i. Efter att ha tappat mina simglasögon i det skummande vattnet kom jag på att jag inte skulle haft dem i vattnet då vågorna var så starka.. gäller att tänka efter före.

När jag tidigare varit i Nerja för 6 år sedan var vi ned i grottorna “cuevas de Nerja” och självklart måste de då återbesökas när engelskan nu är lite bättre så det går bättre att hänga med i guidningen. Riktigt häftigt med så stora rum i berget då det är över 30 meter i takhöjd på några ställen och över hundra meter långt! Efter rundturen och senare lite grillning hann vi självklart med att ta ett kvällsdopp!

Nästa dag hade vi en heldagsutflykt planerad upp till toppen av berget “El Cielo”. En fin vandrning med ännu finare utsikt som slutade på 1508 meters höjd. Många höjdmeter tog vi då vi startade på ungefär 150 m.ö.h. Trots dimma på toppen fick vi se mycket fint och molnens skådespel över bergsryggarna. Nästa dag blev en stranddag med trötta ben. Ligga i solen och ta igen sig var inte helt fel.

Efter några fina dagar i Nerja begav vi oss på lördagen till Málaga för att tillbringa de sista dagarna i staden. Då vi bodde väldigt centralt gick vi direkt ut och utforskade staden när vi hade lämnat våra väskor i lägenheten vi hyrde. Kollade runt i staden och var även in i en del affärer innan vi satte oss på en tapasrestaurang. Efter det  ut och kolla nattlivet i staden. Mycket Despacito-liknande musik vilket vissa gillade och andra inte. Men jag tyckte det var riktigt bra!

Nästa dag besökte vi den stora katedralen efter en rundvisning fick vi även en tur upp på taket där vi kunde se stora delar av staden. Vi gick efter det ned mot standpromenaden vi sett från taket och slog oss ned på stranden där vi fixade lite med biljetterna inför mogondagens resa hem. Innan vi tog oss hemåt gick vi till fästningen i staden och promenerade runt i den ett tag. Sedan en snabb middag och en promenad tillbaka till lägenheten för att sedan sova inför en resdag hem till Sverige.

En resa jag kommer komma ihåg länge och jag hoppas jag snart får dra iväg på nya äventyr! Kanske med samma goa gäng!

Detta bildspel kräver JavaScript.